FAQ

  • Co to jest FRESZ Gallery? Gdzie znajdę informacje o was?

– wszelkie informacje znajdzie w zakładce “O nas”

  • Gdzie mogę zobaczyć ofertę galerii?

– pełna oferta FRESZ Gallery jest dostępna w zakładce “SKLEP”

  • Gdzie znajdę informacje o interesującym mnie artyście?

– portfolio artystów współpracujących z galerią znajdziesz w zakładce “Artyści – wraz z wszystkimi dostępnymi pracami danego artysty

  • Jak dokonywać zakupów?

– informacje znajdziesz w zakładce “Jak kupować

  • Czy jest możliwy odbiór osobisty?

– Tak, odbiór osobisty jest możliwy w Krakowie po wcześniejszym umówieniu spotkania (dane kontaktowe znajdziesz w zakładce “Kontakt)

  • Jak odbywa się wysyłka zamówienia?

– Wysyłka odbywa się za pośrednictwem firmy kurierskiej, przesyłka jest ubezpieczona i nadana w trybie chronionym. Galeria odpowiada za bezpieczne i chroniące przed uszkodzeniem spakowanie zamówienia; za ewentualne uszkodzenia w transporcie odpowiedzialność ponosi firma kurierska. W przypadku gdy przy odbiorze stwierdzisz uszkodzenie opakowania bądź naruszenie taśmy ochronnej, spisz w obecności doręczyciela lub spedytora protokół reklamacyjny. Należy w nim szczegółowo opisać rodzaj, stopień, charakter i umiejscowienie uszkodzenia. Protokół powinien być podpisany przez doręczyciela w sposób umożliwiający jego identyfikację, z podaniem daty. Niniejszy protokół jest podstawą reklamacji!

  • Jaki jest koszt wysyłki i kto ponosi koszty dostawy?

– Koszty wysyłki zamówionych produktów pokrywa kupujący. Wysokość kosztów określa galeria w ciągu 2 dni roboczych od otrzymania zamówienia od kupującego. Następnie mailowo informuje go o należnej kwocie do zapłaty obejmującą kwotę zamówienia wraz z kosztami dostawy. Wszelkie informacje o procesie zakupu znajdziesz w zakładce “Jak kupować

  • W jaki sposób mogę sprawdzić stan zamówienia?

–  O przystąpieniu do realizacji zamówienia będziemy informować Cię mailowo. W momencie gdy zaksięgujemy Twoją wpłatę za zamówienie przesyłka zostanie przez nas nadana i od tego momentu możesz ją śledzić w firmie kurierskiej.

  • Czy mogę dokonać zwrotu zakupionego dzieła?

– Tak. Zgodnie z polskim prawem, możesz dokonać zwrotu zakupionego towaru w terminie do 14 dni od dnia sprzedaży, przesyłając na adres e-mail galerii formularz odstąpienia od umowy. Zwrot dzieła odbywa się na koszt kupującego. Oprócz kosztów zwrotu dzieła, pokrywasz również koszt ubezpieczenia przesyłki zwrotnej odpowiadającej wartości zakupu oraz nadania jej jako przesyłki chronionej.

  • Gdzie znajdę informacje o aktualnych wydarzeniach w galerii?

– wszystkie informacje o nowościach, działaniach galerii i organizowanych u nas wydarzeniach znajdziesz na naszym blogu oraz na profilu na Facebooku. Możesz również zapisać się na newsletter i być informowany o wszystkim na bieżąco

  • Czy muszę się rejestrować w serwisie żeby dokonać zakupu?

– możesz dokonać zakupów jako Gość, ale zachęcamy Cię do rejestracji w naszej galerii – będziesz na bieżąco informowany o nowościach, aktualnych wydarzeniach; jednocześnie zapewniamy Cię, że Twoich danych nie udostępniamy żadnemu innemu serwisowi

  • Gdzie mogę edytować moje dane?

– wszelkie działania na Twoim koncie są możliwe po zalogowaniu w zakładce “Moje konto

  • Gdzie znajdę regulamin galerii?

– zapraszamy do zakładki “Regulamin. Jeśli tam nie znajdziesz odpowiedzi na Twoje pytania skontaktuj się z nami poprzez formularz kontaktowy w zakładce “Pomoc

  • Co oznaczają rozmiary XS, S, M, L, XL?

– to szacunkowe wymiary prac mieszczące się w następujących przedziałach:

  • XS (bardzo mały) – format o maksymalnym wymiarze 25x25cm
  • S (mały) – format o maksymalnym wymiarze 50x50cm
  • M (średni) – format o maksymalnym wymiarze 100x100cm
  • L (duży) – format o maksymalnym wymiarze 150x150cm
  • XL (bardzo duży) – format przekraczający co najmniej jedną długością 150cm

skale

  • Co to jest??

Akryl (malarstwo akrylowe) – to technika malarska z użyciem farb akrylowych. Malarstwo akrylowe jest alternatywą dla malarstwa olejnego i jednocześnie wygodniejszą techniką malarstwa od akwareli i gwaszu.

Rozcieńczalnikiem farby jest woda, ale po wyschnięciu farba jest wodoodporna, nietoksyczna i nieszkodliwa dla środowiska. Farby akrylowe można stosować na różnych powierzchniach – płótnie, papierze, desce. Wykazuje się ona dużą trwałością.

Akwaforta (inaczej zwana kwasorytem) – technika graficzna zaliczana do druku wklęsłego, polegająca na trawieniu w kwasie azotowym rysunku wykonanego stalową igłą na płycie miedzianej pokrytej werniksem. Igła, usuwając werniks, odsłania powierzchnię płyty; po wytrawieniu, w powstałe rysy wciera się farbę drukarską. Odbitki wykonywane są na zwilżonym papierze przy użyciu prasy i dużej siły nacisku. Od głębokości rysy zależna jest grubość kreski na rycinie.

Akwarela – Technika ta polega na malowaniu rozcieńczonymi w wodzie farbami na porowatym papierze, który szybko wchłania wodę. Rozcieńczone pigmenty nie pokrywają całkowicie faktury papieru, lecz pozostawiają ją dobrze widoczną. Z tego względu na efekt końcowy bardzo duży wpływ ma barwa i faktura samego papieru. Obrazy malowane tą techniką mają zwykle delikatną, zwiewną kolorystykę, gdyż możliwe tutaj do uzyskania barwy to głównie barwy pastelowe. Akwarele są wrażliwe na światło.

Akwatinta – odmiana techniki graficznej zaliczana do druku wklęsłego zbliżona do akwaforty. Wykonanie formy drukowej w tej metodzie polega na pokryciu płyty metalowej sproszkowaną kalafonią lub pyłem asfaltowym, które podgrzane topią się i przylegają do niej, naniesieniu obrazu poprzez zasłonięcie wybranych fragmentów powierzchni metalu werniksem, a następnie trawieniu odsłoniętego metalu kwasem azotowym. Akwatinta różni się od akwaforty przede wszystkim tym, że trawione są nie linie, lecz płaszczyzny. W wyniku powielania czynności w coraz mniejszych obszarach obrazu uzyskuje się zróżnicowanie głębokości wytrawionych miejsc, a przez to możliwość waloryzowania koloru farby drukowej, czyli możliwość uzyskiwania półtonów.

Odbitka wykonana tą techniką przypomina akwarelę lub rysunek tuszem.

Collage (kolaż) – technika artystyczna polegająca na formowaniu kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (gazet, tkaniny, fotografii, drobnych przedmiotów codziennego użytku itp.). Są one naklejane na płótno lub papier i łączone z tradycyjnymi technikami plastycznymi (np. farbą olejną, farbą akrylową, gwaszem).

Drzeworyt – technika graficzna należąca do druku wypukłego. W technice tej używana jest deska, na którą nanosi się rysunek, a następnie przy pomocy specjalnych narzędzi wycina się tło, które na odbitce będzie białe. Pozostawione wypukłe miejsca pokrywa się farbą drukarską i odbija na papierze. Odbitki wykonuje się ręcznie lub przy użyciu prasy. Jest to najstarsza technika graficzna.

Fiksatywa – utrwalacz stosowany do zabezpieczania prac malarskich i rysunkowych narażonych na obsypywanie i rozmazywanie warstwy malarskiej ze względu na zastosowaną technikę – jak pastel czy węgiel.

Giclée – technika druku określana mianem Fine Art Print, jest to druk atramentowy, który zapewnia najwyższą jakość reprodukcji, intensywną kolorystykę i trwałość prac szacowaną na minimum 100 lat. Giclee to druk stosowany do reprodukcji fotografii, grafiki i malarstwa oraz limitowanych edycji prac.

Grafika – to jedna z podstawowych dziedzin sztuk plastycznych (obok malarstwa i rzeźby). Obejmuje techniki pozwalające na powielanie rysunku na papierze lub tkaninie z uprzednio przygotowanej formy (matrycy).

Zależnie od funkcji rozróżniamy grafikę artystyczną zwaną też warsztatową oraz grafikę użytkową zwaną też stosowaną.

Grafika artystyczna (warsztatowa)* wyróżnia się tym, że skupia w rękach artysty cały proces twórczy – od projektu, przez wykonanie matrycy, aż po wykonanie odbitek – rycin, które mają wartość oryginalnych dzieł sztuki. Liczba odbitek uzyskanych z jednej matrycy zależy od techniki oraz od artysty – często podlega numeracji (ołówkiem zaznacza się na danej grafice numer odbitki wg kolejności / łamany przez ilość wszystkich odbitek danej ryciny np. 4/20 czyli czwarta odbitka z dziesięciu).

Grafika użytkowa to dziedzina grafiki i drukarstwa artystycznego służąca celom użytkowym. Związana jest z rynkiem wydawniczym i reklamą. Grafika użytkowa obejmuje: plakat, ilustracje, druki okolicznościowe, magazyny, gazety, znaczki pocztowe, banknoty, ekslibrisy i liternictwo.

* Grafika artystyczna dzieli się na grupy ze względu na sposób opracowania matrycy (np. cięcie, trawienie) i materiał, z którego jest zrobiona (np. drewno, gips, miedziana płyta). Istnieją trzy podstawowe grupy:

1. techniki druku wypukłego polegają na żłobieniu w matrycy linii i płaszczyzn, które mają pozostać niewydrukowane – na odbitce ślad pozostawią wypukłe części formy drukowej; są to m.in. drzeworyt, kamienioryt, linoryt, gipsoryt, pirografia, cynkoryt, korkoryt, fleksografia;

2. techniki druku wklęsłego polegają na żłobieniu lub trawieniu w matrycy linii i płaszczyzn, które odbiją się na papierze:

  • techniki suche (ryte): miedzioryt, staloryt, sucha igła (suchoryt), ceratoryt, kamienioryt, mezzotinta (sztuka czarna);
  • techniki trawione: akwaforta, akwatinta, miękki werniks, odprysk, heliograwiura, fluoroforta;
  • techniki metalowe: te z technik suchych i trawionych, które do wykonania matrycy wykorzystują metalową płytkę;

3. techniki druku płaskiego polegają na takim spreparowaniu matrycy, aby część nie pokryta rysunkiem była odporna na przyjmowanie farby drukarskiej; zaliczamy do nich: litografię, algrafię, cynkografię (cynkotypię), monotypię.

Poza tymi trzema grupami istnieje jeszcze druk sitowy oraz druk cyfrowy. Pierwszy różni się od technik z ww. grup tym, że farba jest przetłaczana przez matrycę, a wykorzystywany jest w technice serigrafii. Druk cyfrowy natomiast, w odróżnieniu od reszty, nie wymaga użycia formy drukowej.

Gwasz – to technika malarska z użyciem farb wodnych (podobnych do akwareli) z domieszką kredy lub bieli. Farba ta jest bardziej kryjąca od akwareli i umożliwia nakładanie kilku warstw.
Malowanie gwaszem jest najczęściej stosowane do wykonywania szkiców dla obrazów olejnych oraz do wykonywania ilustracji do książek, choć są też malarze wyspecjalizowani w gwaszu, stosujący z powodzeniem tę technikę do malowania “pełnoprawnych” obrazów.

Inkografia – nowoczesna technika graficzna, obok litografii czy serigrafii wykorzystywana m.in. do wysokojakościowego powielania prac artystów. Dzięki zastosowaniu odpowiednich technik wykonania, wysokiej jakości tuszu i papieru otrzymuje się edycje dzieła odpowiadające najwyższym standardom trwałości. Inkografie najczęściej są publikowane w limitowanych seriach, sygnowanych przez artystów.

Inkografie są powszechnie uznane za jeden z rodzajów prac kolekcjonerskich, przede wszystkim w USA i Europie Zachodniej, gdzie są najbardziej rozpowszechnione i funkcjonują pod nazwą “print.

Linoryt – technika graficzna należąca do technik druku wypukłego. Linoryt podobny jest do drzeworytu, jednak rysunek zamiast w drewnie żłobi się w linoleum. Jest ono łatwe do obróbki i odporne na uszkodzenia, a rycie możliwe jest we wszystkich kierunkach. Do opracowania matrycy używa się dłut, noży i innych narzędzi umożliwiających cięcie materiału. Odbitki wykonuje się pokrywając farbą drukarską wypukłe części matrycy, nakładając nań papier i przepuszczając pod odpowiednim naciskiem przez prasę drukarską lub ręcznie.

Litografia – technika graficzna zaliczana do druku płaskiego, gdzie rysunek przeznaczony do powielania wykonuje się na kamieniu litograficznym (gatunek kamienia wapiennego).

W klasycznej litografii rysunek nanosi się zatłuszczającą kredką lub tuszem litograficznym na kamień – gładko wypolerowany lub przetarty ostrym piaskiem, co daje efekt gruboziarnistej faktury na odbitce. Po wykonaniu rysunku powierzchnia kamienia jest zakwaszana słabym roztworem kwasu azotowego i gumy arabskiej. Dzięki temu niezarysowane partie zostają uodpornione na zatłuszczenie farbą – stają się oleofobowe, a zarazem pozostają hydrofilne, czyli przyjmujące wodę. Wtedy właśnie rysunek zwilża się wodą, po czym nanosi się na niego farbę drukarską, którą przyjmują tylko oleofilowe (niewytrawione, zatłuszczone wcześniej kredką lub tuszem) fragmenty. Odbitki wykonuje się przykładając zwilżony papier do kamienia stanowiącego matrycę i odbijając na prasie litograficznej, która ze względu na kruchość kamienia skonstruowana jest inaczej niż prasa używana w technikach metalowych.

Mezzotinta – to technika graficzna zaliczana do druku wklęsłego należąca do technik suchych, czyli nie wymagających trawienia.

Rysunek wykonuje się gładzikiem na chropowatej powierzchni płyty miedzianej, uprzednio równomiernie posiekanej specjalnymi narzędziami – chwiejakiem lub ruletką. Przez wygładzenie określonych partii płyty skrobakiem lub gładzikiem uzyskuje się właściwą formę ryciny. Im bardziej wypolerowane zostaną odpowiednie fragmenty, tym dadzą jaśniejszy ton na odbitce, gdyż przyjmą mniej farby drukarskiej. Odbitki posiadają subtelne przejścia od czerni do bieli i niezwykle miękkie półtony. Jest to najbardziej malarska ze wszystkich technik graficznych. Była często używana do portretów i reprodukcji malarstwa

Miedzioryt – technika graficzna zaliczana do druku wklęsłego, najstarsza technika graficzna na metalu. Rysunek wykonuje się rylcem na wypolerowanej płycie miedzianej, z tym, że najpierw wycinane są ogólne kontury, później wypełniane modelunkiem. Płytę pokrywa się farbą, po czym usuwa się jej nadmiar tak, że farba pozostaje jedynie w wyżłobionych rowkach. Następnie rycinę odbija się na wilgotnym papierze pod specjalną prasą. Odbitka z takiej matrycy charakteryzuje się cienką ostro zakończoną kreską. Farba na odbitce tworzy lekkie wypukłości.

Monotypia – technika graficzna zaliczana do techniki druku płaskiego, wyróżniająca się tym, że pozwala na uzyskanie tylko jednej odbitki. Polega na wykonaniu kompozycji wolno schnącymi farbami (olejnymi lub drukarskimi) na płycie metalowej lub szkle. Odbitkę wykonuje się ręcznie (wałkiem, tamponem lub kostką) na zwilżonym papierze. Posługiwanie się tą techniką wymaga długotrwałych prób, bo tylko świadome kierowanie procesem technicznym może zaowocować powstaniem artystycznych prac.

Olej (malarstwo olejne) – to technika malarska z użyciem farb olejnych, w skład których wchodzą olej lniany oraz pigmenty, a do jej rozcieńczania używa się terpentyny. Za podłoże najczęściej służą: płótno, płyta pilśniowa lub deska drewniana.

Malarstwo olejne jest bardzo kosztowną techniką malarską, ale daje bardzo dużą swobodę w doborze i mieszaniu barw, uzyskiwania efektu matu lub połysku, efektów półprzezroczystości i przenikania barw, oraz tworzeniu złożonych faktur. Umożliwia ona wielokrotne retuszowanie przez nakładanie kolejnych warstw farby na obraz. Obrazy olejne cechuje też duża trwałość.

Obrazy olejne werniksuje się za pomocą odpowiedniego roztworu żywicznego, który uintensywnia oraz ożywia farbę, a także zabezpiecza ją przed wpływem warunków atmosferycznych.

Pastel – technika malarska oraz środek rysunkowy i malarski w formie kolorowego sztyftu, kredki lub ołówka, służący do nanoszenia kolorowych pigmentów na podłoże. Wytwarza się go poprzez zmieszanie pigmentu, kredy i spoiwa z gumy. Pastele dzielą się na kilka rodzajów, jednak najpopularniejsze to pastele suche i olejne. Obrazy wykonane pastelami charakteryzują się jasnymi, delikatnymi kolorami i miękką kreską. Kolory obrazów pastelowych są trwałe, jednak z uwagi na suche pigmenty są wrażliwe na wstrząsy. Prace wykonane pastelami utrwala się za pomocą fiksatywy. Zalecana jest oprawa za szkłem (nie przylegającym bezpośrednio do obrazu).

Risografia (riso) – technika druku cyfrowego, która ma pewne cechy sitodruku – maszyna drukująca tworzy matrycę, przez którą przeciskana jest farba. Dzięki temu odbitki riso są niepowtarzalne. Riso drukuje każdy kolor oddzielnie, można więc uzyskiwać ciekawe efekty nakładania różnych kolorów na siebie – tak jak w sitodruku. Nałożona farba ma charakterystyczną, nierównomierną strukturę, dając wrażenie ręcznej, rzemieślniczej pracy. Technika uwielbiana przez wydawców pism niszowych, zinów i miłośników oryginalnych, lekko surowych druków.

Serigrafia (inaczej sitodruk) – to jedna z technik graficznych, w której formą drukową jest szablon nałożony na drobną siatkę tkaną, metalową lub wykonaną z włókien syntetycznych. Siatka sitodrukowa to prostokątna rama, zwykle aluminiowa, z napiętą na niej siatką (tradycyjnie z nici jedwabnych lub bawełnianych, współcześnie z nylonu, poliestru lub metalu) z szablonem. Wykonanie odbitki polega na przetłaczaniu farby przez matrycę, ręcznie lub maszynowo.

Technika mieszana – technika, w której artysta w ramach jednego dzieła stosuje różne techniki plastyczne, np. miesza ze sobą różne techniki graficzne lub malarskie; tworzy kompozycje z różnych materiałów (papier, tkanina, fotografia).

Technika własna – Technika artystyczna opracowana i stosowana przez danego artystę.

Tempera (malarstwo temperowe) – technika malarska przy użyciu farb temperowych, które schną stosunkowo szybko i nie wymagają gruntowania, nadają się do malowania na płótnie, desce jak i na zwykłym papierze. Malarstwo to, znane od starożytności, było wiodącą techniką w okresie średniowiecza. Obecnie klasyczną temperę jako samodzielną technikę malarską spotyka się coraz rzadziej; używana jest najczęściej do szkiców i podmalówek, tym niemniej z wielu względów jest co najmniej tak atrakcyjna dla twórców jak malarstwo olejne (potencjalnie ogromna trwałość, łatwość opanowania podstaw technicznych i możliwość użycia czystej wody jako rozcieńczalnika i zmywacza farb).

Węgiel (rysunek wykonany węglem drzewnym) – to jedna z najstarszych technik rysunkowych. Węgiel naturalny dzieli się na twardy (ze zwęglonych wiórów drzewnych) i miękki. Węgiel używany jest do wykonywania prac graficznych niewymagających odwzorowania wielu szczegółów, jak np. wielkoformatowe portrety i martwe natury. Pozwala na swobodną i płynną pracę. Często używany jest wraz z kredą lub pastelami. Podczas pracy można używać techniki rozmazywania. Za pomocą gumki chlebowej, papierowego ręcznika lub miękkiej szmatki można usunąć lub podkreślić ślady zostawione przez węgiel. Prace wykonane węglem utrwala się za pomocą fiksatywy.